Försökte mig på att odla chili ifjol också men med ganska nedslående resultat. Skam den som ger sig tänkte jag och ladded upp med frön för i år. Det här är resultatet :)
 
Alla Chilisar såddes samma dag... Kan hända att en del fått mindre ljus än andra men skulle ändå tro att det har haft ungefär samma uppväxt. Så, jag börjar med den minsta.
 
Blue Christmas- Capsicum annuum, tog evigheter att komma upp. Jag trodde att det var ett misslyckat försök men helt plötsligt dök den upp. Har stått så soligt som det har gått...
 
Ska bli 30 - 60 cm hög och vara kryddstark med relativt hög hetta.
 
Mitt resultat so far...
 
 
Eeeh ja... Inte mycket å hänga i julgranen det inte.
 
Nr. 2 är Mini Bonnet - Capsicum baccatum som också tog skapligt med tid på sig att gro men inte lika länge som Blue Christmas. Mini Bonnet har stått lite mörkare än de andra och har kanske därför inte tagit sig lika bra. Nu har det fått flyttat till den soligaste platsen och har börjat växa på sig :)
 
Plantan kan bli meterhög...  Frisk och fruktig smak med relativt måttlig hetta. Mitt resultat...
 
 
Jao ganska söt ändå :)
 
Nr 3 måste nog vara Apache - Capsicum annuum den här plantan tog sig fort och har vuxit på bra :) Just nu är den ganska buskig med HÖGVIS med knoppar. Ska bli kring 50 cm hög. Kan få en ganska hög hetta med upp till 80.000 Scoville. Inget för mig med andra ord...
 
 
Nr 4. Blir min bonus chili, Chinese Golden Dagger, tyvärr har jag inte hittat just någon info om den.
Men det grodde tidigt och har växt på riktigt bra :)
 
 
Och till sist nr 5. Aji Equadorian Orange -Capsicum baccatum Den grodde nog snabbast och tokväxer rätt upp. Jag antar att man ska toppa dem men jag tänkte vänta och se vad den vill göra. Plantorna ska bli runt 90 cm höga, tror jag nog att den kommer att passera om den inte redan gjort det...
 
Ska smaka friskt fruktigt med medelstark hetta :)
 
 
Som sagt... den drog iväg :)
 
Andra plantor jag har är finfina paprikor :) De behöver flytta ur sina 5 literskrukor och in i 10 liters. Måste också komma ihåg att börja göda dem lite flitigare. De börjar få näringsbrist.
 
 
Växer och frodas, blommar redan! Sen får man ju inte glömma tomaterna :) Jag brukar alltid så några plantor själv och köpa några, mest för att det är roligt. Vet inte ens varför jag odlar tomater då jag inte tycker om att äta dem, eller jo det vet jag ju. Det är som sagt roligt! Och busenkelt!
 
 
Tomaten Red Pear ser fin ut :) Buskig och stabil trots att den har bott inne sedan "födseln". Snart börjar det vara dags för alla plantor att flytta ut. Men inte riktigt än...
 
Köpte mina chili och tomatfrön från Jalapeno.nu i år, precis som ifjol. Snabb leverans och mycket att välja på :)
 
Guess that's it för idag. Hoppas på en fin chiliskörd i år för ifjol lyckades jag inte få en enda. Mest troligen för att jag sådde dem för sent.
 
Nattinatt!

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej