Efter en del tråkigheter och sjukdomar känns det som om att jag är på banan igen och vädret har ju varit strålande i några dagar. Allt växer så att det knakar.
 
Hinner sällan så mycket som jag vill på en dag men vad gör det. Jag har ju ypperligt sällskap när jag påtar på i trädgården. :) Vi har lyckats ta oss igenom allt rotogräs i rabatten som ska sparas. Gått igenom alla rötter på de växter som ska få stanna kvar och planterat lite. Än ser det inte mycket ut för världen men det kommer att bli fint! Jag vill ha mycket som blommar tidigt på våren så att humlorna har något att äta :)
 
 
 
Har satsat hårt på växter som rådjuren inte äter och försöker att klura ut hur jag ska få dem att låta bli de andra. Så här långt har jag petat ned alliumlökar och påskliljor bredvid i princip alla perenner haha! Hoppas på att det ska fungera någorlunda avskräckande.
 
Tråkiga är däremot att jag börjar inse att jag har ALLDELES för lite plats. Jag måste utöka eller göra fler rabatter, jag har däremot inte lyckats lista ut var eller hur jag ska göra dem för att bli nöjd. Får fundera, planera och rita lite på det. Har sålt det fina lusthuset, där ska det iallafall bli bärbuskar. Lusthus i all ära men använder man dem inte kan man lika gärna sälja och göra plats för något annat mycket vettigare :D
 
Nu blommar det iallafall i trädgården. Bland annat Bergenian är som finast nu.
 
 
Även Klematisen är fin nu. Än så länge har det inte blivit invaderad av de små gröna laverna som brukar infinna sig och äta upp hela plantan. Gissar dock att de snart dyker upp. De har bara inte kläckts än. Lite dålig bild. Orkade inte engagera mig allt för mycket ikväll.
 
 
I mina ögon är oftast aklejan ett ogräs. Den blommar tidigt och inte särskilt länge och ser snabbt skräpig ut. Men bestämde mig ändå för att spara den här bara för att. Vet inte riktigt var infallet kom ifrån. Men tänkte att om jag planterar den bredvid en Hosta så kommer hostan att täcka över den när den börjar se ful ut. Måste säga att jag inte ångrar en sekund av beslutet nu när jag ser den blomma! Kommer att låta den fröså sig och hoppas på att få en lika fin nästa år! Men det är ju också lite av charmen med aklejor. Man vet aldrig riktigt vad man får. Men visst är den vacker!
 
 
Jag avslutar där! Återkommer när jag har fotat lite mer. Det har varit väldigt klent med det på sistone :)
Hej hopp!

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej