Har inte bloggat på en evighet! Känns som om att dagarna bara susar förbi. Sedan har det inte varit särskilt trevligt väder heller. Idag var dock finvädret här och nu är det dags att ta itu med den nya trädgården på riktigt!
Dräneringen är snart klar. Nu ska det på matjord och det ska byggas odlingslådor och sås gräsmatta. Känns skönt att allt elände faktiskt lider mot sitt slut. Lillskruttan har hunnit fylla 1 år och knatar och babblar dagarna i enda :D
 
I år har jag faktiskt satsat en del på att odla med. Hoppas att orken ska hålla enda fram nu!
 
Bland annat tänker jag göra ett försök på sötpotatis. Så spännande! Har aldrig provat innan så det ska bli intressant att se om det fungerar. Köpte en potatis på Ica och fick vänta i VECKOR innan den började gro. Började fundera på att ge upp men till slut så dök det upp blad! Nu ska de snart brytas av och rotas för sådd ute, eller ja i växthuset. Har hört att det blir fina blommor och blad så även om det inte blir potatis hoppas jag på en fin växt.

 
Jag har givetvis också satt en massa olika tomater, även om jag inte gillar tomater, samt en hop med chili och paprika. Det kan man ju inte vara utan.
 
Tänkte också ha gurka inne i köksfönstret. Borde gå! Några ska få växa ute också givetvis.
 
 
Eftersom trädgården är med ytterst få perenner och NOLL ätbart så har jag en hel massa att göra. Ska införskaffa jordgubbsplantor samt en hallonbuske imorgon :) Sedan har jag satsat på att så en del perenner i år. Tyvärr är jag hyffsat skitkass på det. Men några små rackare kanske klarar sig. Ibland ska man ha tur också.
 
Någon enstaka anuell slank ner i jorden med. Som Blomman för dagen, (klarblå! och mörklila) så vackra! I bakgrunden på bilden ser man även tre av mina citronplantor :D Petade ned kärnor mest på skoj och nu verkar det som om alla grott. Hoppsan!
 
 
Innan jag flyttade tog jag faktiskt med mig en del av de perenner jag inte klarar mig utan. Som till exempel blåsippan. Köpte en liten liten planta med ungf 4 blad och nu 4 år senare har jag fått sett den blomma. Jag är så kär!! En av min absoluta favoriter i trädgården. Lycklig över att den har överlevt med eftersom plantan var snordyr.
 
 
Idag har jag flyttat säkerligen 100 krokuslökar till nya växtplatser. Nästa vår ska minnsan humlorna ha något att äta på vårkanten. Imorgon ska jag försöka flytta minst lika många påskliljor. Just nu växer de alldeles för tätt i en kvickrotövervuxen och troligen bortglömd gammal rabatt precis som krokusarna gjorde innan. Jag hittar gamla rabattrester lite här och där i den här trädgården. Lite roligt att det finns något man kan ta tillvara på :) Eftersom det kryllar av rådjur här så är ju påskliljor extra bra! Måste dock investera i lite pingstliljor med. För ska jag vara helt ärlig tycker jag att de är finare.
 
Det knoppar lite överallt i trädgården men jag tror jag håller mig till det här så här långt. Måste ha något att skriva om framöver med :P
 
Jag avslutar med en bild på mitt lilltroll! Jag tror bestämt det är en trädgårds- och djurälskare jag närt vid min barm! Igelkotten fick både puss och kram. Hon älskar verkligen att vara ute vilket såklart underlättar. Jag satsar på indoktrinering å det grövsta!
 
 
Nu, te!

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej