Nu har Lilla E blivit döpt :) Mormor, syster och mamma hjälpte till att baka! Tur det annars hade det inte blivit lika mycket gott fika och sockermagen ska ju ha sitt också. Lillskruttan fick döpas i pappas gamla dopklänning. Så roligt med saker som är så välgjorda och som kan gå i arv i generationer. På så vis fick ju också farmor vara med på ett hörn. 
 
 
Vi tackar än en gång alla som var med och firade hennes dopdag samt för alla presenter! Det blev en riktigt fin dag, så roligt med släkt och vänner samlade :)
 
 
När helgen var över och alla åkt hem kändes det märkligt tomt här hemma. Det enda som återstår är att äta upp allt fika och städa... Och eftersom jag inte borde fika så mycket och städning inte riktigt är min grej smet jag ut i trädgården så fort det bara gick.
 
Bestämde mig för att städa växthuset. Ja, det är en heeeelt annan grej!
Där inne hittade jag tre kompisar :) Trodde först att det var extremt välgjorda trädgårdsprydnader som glömts av förra ägaren. Tills de rörde på sig! Japp, det bor paddor i mitt växthus! Jag är överlycklig då paddor är riktiga nyttodjur i trädgården. De äter ju sniglar och spindeldjur.
 
 
Var rädd att de skulle flytta då jag rumstrerat om så pass mycket och bestämde därför i rask takt att fixa ny boning åt de små sötplupparna. Så jag grävde ned en hink, gjorde en lite gång in och hoppades på det bästa. Och ja, de är kvar än! Tydligen kan paddor bo upp till en kilometer från vatten och bli ca 30 år gamla. Det hade jag ingen aning om förut. De har dessutom revir där de stannar kvar. Toppen! Ska försöka att vara noga med att inte gräva igen deras ingång in och ut ur växthuset. Jag vill att de stannar.
 
 
Håller på att göra om hela trädgården. Gjorde en hel del i fjol men hoppas på att hinna mycket mer i år. Stenar runt rabatter är inte min grej. Man blir ju tokig! Hur ska man kunna klippa gräsmattan då? Nej, kantskuret och massor med täckbark säger jag. En trädgård ska vara något man kan njuta av, inte något man måste arbeta ihjäl sig på.
 
På tal om bark så var P och hämtade en hel traktorskopa med bark åt mig. Så nu ligger det TJOCKT på den rabatten jag har lyckats rensa fram. (foto kommer senare). Kommer aldrig att förstå varför en trädgårdsintresserad 80-årig reumatisk liten tant gör en trädgård som kräver mer arbete än hon klarade av. Tyvärr så är alla rabatter ett hav av ogräs bara därför. Men ordning ska det bli och betydligt mer organiserat och mindre plottrigt. Måste se till att fota mer trädgård nu innan sommaren är över :P
 
Hej hopp! Nu är det bäst att gå och ta hand om det lilla hjärtat <3
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej