Idag har vi varit till Eko-trädgården i Brån, de hade utförsäljning av träd, buskar och perenner. Jag hade hoppats hinna komma över ett päronträd eftersom det är något jag saknar något enormt från min förra trädgård. Dessutom vill de ju ha minst några år på sig innan de sätter tar sig och sätter frukt här uppe. Men tyvärr, jag blev utan :( Det blir till att fixa ett någon annanstans, det går ju det med iofs. Jag hade bara så sjukt höga förväntningar att jag blev lite besviken. Får dock skylla mig själv som inte tog mig iväg i lördags då rean började.
 
Jag hann iaf få tag på något annat, något jag inte ens visste fanns. Vita körsbär!
 
 
Vi skottade i rask takt upp en rönn som ingen av oss ville ha kvar och satte körsbärsträdet istället. Mycket bättre val! Nog för att man kan äta rönnbär men jag föredrar körsbär :D Ska bli så sjukt spännande! Nu är det bara att hålla tummar och tår att det rotar sig bra, trivs och överlever vintern. Det ska tydligen ta några år på sig innan det bär bär. Men det ser fint ut och har en fin och hyfsat jämn krona. Jag kan dessutom se en del fördelar med vita bär istället för röda. Jag tänker att då kanske jag hinner före fåglarna med att plocka.
 
 
Det ska tydligen buska till sig men jag har bestämt mig för att försöka hålla det uppstammat och inte låta det bli en buske. Taskig bild, men shit alltså, inga bilder blev bra ikväll. Myggen var lite väl ivrig.
 
Förutom det här trädet köpte jag också en chokladkörsbärsbuske! Så goda och mörka fina bär! Har däremot inte planterat den stackarn än. Inte helt hundra på exakt var det ska få stå. Nu när jag tänker efter är nog den lilla minikörsbärsbusken jag har i rabatten också chokladkörsbär... Ooops!
 
 
Jag skulle vilja ha det någonstans i anslutning till växthuset tror jag så det får nog stå i kruka tills förrådet är flyttat. Då får jag ju lite extra plats. Där ska jag bygga en köksträdgård och lite vandrande skugga skulle nog passa bra där.
 
Förutom körsbär så köpte jag en fin fin planta med trädgårdshallon. Nu finns det ju vilda hallon överallt här i kring men det hör som till att ha en liten hallonbuske att ansa varje år. Jag saknar den sysslan. Dessutom är det ju smidigt att ha hallon på gården som man bara kan skutta iväg och hämta lite snabbt. Eftersom jag redan hade en stickig buske sedan innan (krusbär) och nu köpt hallon var det ju lika bra att köpa en björnbärsplanta!
 
Hade en förut med men det blev lite väl felplacerad och bären hann aldrig mogna. Nu har jag tänkt lite nogrannare haha. Alla tre kommer att bli placerade i utkanten av den blivande köksträdgården. Lite avskilt från resten av tomten. Stickigt och allt det där :) Tror inte att rådjuren är så förtjusta i någon av dessa tre plantor heller.
 
 
 Måste försöka att komma ihåg att uppdatera detta inlägg med sortnamn imorgon. Krusbären är Hinnonmäki men minns inte om det är röda eller gröna haha!  Ska nog komplettera med den färg jag inte har sedan.
 
Så nu när allt detta hamnat i backen saknar jag bara vita, röda och någon buske till med svarta vinbär. Älskar svarta vinbär!  Ska dessutom spara alla revor av jordgubbsplantorna så att jag har fler till nästa år. Grävde upp några vilda smultronplantor som spridit sig i rabatten med. De ska också få föröka sig. Man ska kunna äta sig igenom sin trädgård på sommaren. Det är då mitt motto iallafall :)
 
Fick dessutom idag uppleva svärmande bin! Det var häftigt! Någon gång i framtiden måste jag skaffa bikupa. Bina är ju dessutom som allra mest ofarliga när de svärmar. Det enda de har sikte på är att hitta en ny plats att bygga sin kupa på. Något av det bästa jag vet på sommaren är surret av bin. Längtar efter att alla fruktträd ska bli stora så att jag får stå under och bara lyssna på bina :)
 
Lilla E och pappan roade sig med att titta på "pippi" medan jag handlade, de hade gäss, kalkoner och hönor lösa vilket var enormt spännande.
 
I växthuset fortsätter tomatern, chilin och paprika att växa så att det knakar. Pga platsbrist så får däremot flera plantor samsas i samma kruka. Inte så bra, men än så länge är det lugnt. Bara jag gödslar ska det nog gå fint :) Måste försöka rensa ut växthuset allt som inte ska vara där, gräva upp alla plattor och lägga om dem. Det kanske får bli i slutet på sommaren. Just nu är det en jättejärnställning där inne som bara tar plats. Jag behöver inte så mycket plats för att skola om plantor. Däremot behöver jag plats för att kunna låta dem växa! Känns ju viktigare tycker jag.
 
Paprikablomma :)
 
Håller också på att  gräva bort en rabatt. Har rensat randgräs i sinne. Uscha! Vet inte ens varför jag sparat några krukor. Spridningskraft värre än kvickrot. Någon som vill ha lite? hehe
 
Dessutom grävt bort ytterligare två plantor med jättedaggkåpa. Har sparat två fina plantor jag kan dela om jag vill sedan så jag behöver inga fler. Nu äre det bara ligularian kvar att flytta på. Vart? Det vet jag inte än... Tänkte dela den men har läst att den inte är jätteförtjust i det. Dessutom verkar just denna sort trivas bättre i skugga, och någon sådan har jag inte att erbjuda just nu. Det ska ju ändå regna i dagarna fyra nu så att jag hinner nog tänka ut något bra.
 
 
De gillade inte riktigt det soliga varma vädret och antagligen inte heller att jag bökade runt kring deras rötter.  Sorry!
 
Nej nu är teet slut! Hade tänkt att ta upp allt som blommar nu men det får vara. Tror det blir nattinatt istället.
Hej hopp!
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej