Hade inte riktigt rätt objektiv på kameran ikväll men orkade inte gå in och byta :)
Runt växthuset börjar det att ta sig. Tror jag ska bredda rabatten lite. Den ser lite tanig ut och hostan kommer att vilja breda ut sig. Älskar Hostor/Funkia!
 
 
Längtar tills det röda förådet till höger är flyttat. Då kommer jag att ha odlingslådor på den sidan. Känns som om att det skulle passa bättre än på vänstra sidan. Men inget är spikat än.
 
Rabatten som jag och Lilla E har kämpat på med saknar numera bara lite bark och en hög perenner.
 
 
Ha! Den ser jätteliten ut i den här vinkeln men det är den verkligen inte! Försöker som sagt att hålla mig till relativt rådjursäkra växter men det lär ju märkas om jag lyckas :) Har fortfarande massor med lökar att flytta. Både pingst och påskliljor samt Allium/Kirgislök. De senare ska ju vara bra mot sork med, det kan ju behövas haha!  Blir i vilket fall inte särskilt ledsen om jag måste plantera sådana  överallt. Jättefina! Dessutom verkar de så sig själva här. Har till och med hittat i skogen bara nedanför trädgården.
 
 
Förutom Allium så blommar nu också träd och buskar som mest! Äppelträdet blommar, körsbärsbusken blommar och även så Syrenen.
 
 
Är van riktiga bjässar till syren så de småttingar jag har nu känns lite fjuttiga men ändå så tacksam att de blommar. Så fina! Även purpurapeln är som finast nu. Vilken färgprakt!
 
 
Blir lite kär i de båda jag har varje gång jag tittar på dem nu när de står i full blom! Synd att de är lite malplacerade. Men jag tror att med lite planering av kommande buskar och planteringa så kommer det att gå att ordna med lite mer integrerad känsla. De kommer i vilket fall att få stå kvar :) Måste ta en helhetsbild av dem imorgon! Över hela trädgården faktiskt. Nu när "scenen" och lusthuset är borta har jag helt plötsligt massor av plats!
 
Något annat som jag blir glad över är att det verkar som om att vi hinner få lite jordgubbar. Lilla E älskar jordgubbar, till och med mer än apelsin vilket inte vill säga lite! Så kommer att bli så roligt att låta henne plocka dem själv. Indoktrinering ni vet :P
 
 
Det blommar en del men det sparar jag till senare. Tänkte att jag skulle visa lite av mina favoritväxter istället. Hostan/Funkian är en av de tacksammaste perenner man kan ha! Just nu har jag kanske 4 eller 5 olika sorter, men planerar att faktiskt hämta med mig några fler från min gamla trädgård. Trots att jag inte tänkte hämta mer därifrån men iom att den inte är såld än så varför inte ta vara på lite mer när man har chansen?
 
 
 
 
Visst är de väl vackra? Och trivs de blir de enorma ruggar som nästan ger sagokänsla :D Hoppas kommer bli så mysigt att gå in i växthuset när de har tagit sig lite mer. Risken är att de tränger ut allt annat men det kan jag leva med. Jag ska ju ändå gräva en ny rabatt :P
 
Det som är inne i växthuset blommar med men det tar jag imorgon istället.
Hej hopp!
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej